Identiteit, Religies, Rituelen en Gewoonten

In dit thema staat identiteit centraal. Zowel individuele als groepsidentiteit.

Leerlingen onderzoeken verschillende culturen en gewoonten in de hele wereld door te kijken naar de diverse feestdagen. Ze maken kennis met de vele religies van de wereld.  De gewoonten, overtuigingen en feesten van de oude Grieken, Romeinen, Vikingen, die uit het oude China, van diverse Afrikaanse stammen en die van culturen uit het gebied van de Stille Oceaan komen aan de orde. Ook niet-religieuze verschijnselen worden onderzocht, zoals bijvoorbeeld die seizoensgebonden (midwinter, midden zomer, nieuwjaar) zijn.

Leerlingen worden uitgedaagd om herdenkingsdagen te plaatsen in de context van de verschillende landen.  Er wordt gekeken naar  voedsel en drank, rituelen en dansen, de gebeden en gezangen, de versieringen, de kleding en de gewoonten. Wetenschappelijke inzichten en experimenten worden gekoppeld bijvoorbeeld experimenten met bepaalde gerechten, met gekleurd licht en met vuurwerk.

Voor de groepen 1 en 2 is het leerpad “Het Jonge Kind” ontwikkeld. Het leerpad “Het Jonge Kind” creëert een rijke en betekenisvolle leeromgeving waar het jonge kind optimaal gestimuleerd wordt.

Leerpaden

  • Identiteit en Groepen

  • Religies

  • Vieren en Herdenken

  • Rituelen

  • Vlaggen

  • Het Jonge Kind

Vakken in Samenhang

  • Geschiedenis: Wanneer zijn de verschillende religies ontstaan?

  • Aardrijkskunde: Herdenkingsdagen plaatsen in de context van verschillende landen

  • Burgerschap: Indentiteit, gelijkheid, vrijheid

  • Taal: Eigen verhaal of toneelstuk schrijven over een feestdag

  • Wetenschap en Techniek: Gerechten, gekleurd licht en vuurwerk maken.

  • Kunst en Cultuur: Gewoonten en rituelen van landen

  • Digitale Geletterdheid: Computational thinking, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid

0
Leerpaden
0
Onderzoeksvragen
0
Opdrachten
0
Eindproducten
0
Leerdoelen